Tisková zpráva: Do Zkušebního centra VUZ Velim dorazila na testování jednotka Stadler Flirt3 BEMU2 SH

Dne 8. 4. 2022 dorazila do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií Flirt3 BEMU2 SH.

Technické řešení elektrické jednotky od švýcarského výrobce Stadler vychází z osvědčeného konceptu 3. generace nízkopodlažních jednotek Flirt3, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu. BEMU2 je označením dvouvozové bimodální jednotky, která pro svůj pohon – vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému 15kV/16⅔ Hz – využívá baterie.

V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů s bimodálním pohonem testovaných ve ZC VUZ Velim a ve střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro dopravce ekonomicky a provozně zajímavý. V kontextu celoevropské energetické situace se diskuse na téma alternativních zdrojů překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců. Ve střednědobém horizontu lze očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. Z hlediska ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“prohlásil Martin Bělčík, předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního, a.s.

Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěny ve speciálních kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje systémem 15kV/16⅔ Hz (během jízdy), z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu) anebo prostřednictvím napájení 3x400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost.

Maximální rychlost testovaných jednotek dosahuje 160 km/h a provozovány mohou být až 4 jednotky ve vícečlenném řízení.

 

Výzkumný Ústav Železniční, a.s. – evropský lídr v železničním zkušebnictví a certifikaci

Výzkumný Ústav Železniční, a.s. (VUZ) je společností specializovanou na poskytování odborných služeb a komplexních řešení v oblasti posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy.

Našimi zákazníky jsou výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy a drážní dopravu, vlastníci železniční infrastruktury, provozovatelé dráhy i drážní dopravy, státní orgány a instituce, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

 

V Praze, 8. 4. 2022

 

Kontakt:

Mgr. Radka Pretlová, Marketing a komunikace, pretlovar@cdvuz.cz,  +420 702 235 463

4/12/2022

Výzkumný Ústav Železniční, a. s. (VUZ)
Novodvorská 1698/138b, Praha 4
phone: +420 241 493 135
VAT CZ27257258
Registered in the Commercial Register maintained by the Municipal Court in Prague, Section B, File 10025
Zkušební centrum VUZ Velim
281 02 Cerhenice
© COPYRIGHT 2022 All rights reserved.
VUZ Slovakia, s. r. o.
Seberíniho 1
821 03 Bratislava – Ružinov
Slovakia