Výzkumné a inovativní aktivity VUZ
VUZ je zapojen do národních a mezinárodních výzkumných projektů v oblasti železničního systému a kolejové dopravy. Úzce spolupracuje s předními výrobci, akademickými institucemi i oborovými organizacemi v rámci ČR, Evropské unie i mimo ni. Experti VUZ jsou členy odborných skupin, výborů a organizací zaměřených zejména na moderní řídicí a zabezpečovací systémy, vlastnosti elementů třecí brzdy a na otázky hluku a vibrací.
Výzkumné projekty
Projekt CARBODIN č. 881814 (S2R-OC-IP1-01-2019)
Základní údaje:
- Zahájení projektu 1.12.2019
- Ukončení projektu 30.11.2021
- Rozpočet projektu 3 549 291,25 €
- Výzva S2R-OC-IP1-01-2019
Cíle projektu:
Projekt je zaměřený na implementaci kompozitních materiálů do železničních vozidel a dále na zlepšení vlastností/podmínek spojených s řízením a cestováním vlakem. Výstupy projektu budou kombinovat různé výrobní techniky, koncepty automatizace, zavádění společně vytvrzených a společně vázaných kompozitních dílů. Role VUZ v projektu je analýza relevantních TSI norem a souvisejících EN norem pro posouzení technického řešení projektu, které je nezbytné pro úspěšné přenesení nového produktu z vývojové fáze do zkušební fáze, resp. zahájení sériové výroby.
Výstupem projektů PIVOT a PIVOT2 jsou funkční prototypy částí železničních vozidel za použití inovativních materiálů (kompozitní technologie). Úkolem projektu CARBODIN je navázat na výsledky těchto projektů a zajistit výrobní technologii pro sériovou výrobu.
Projekt INNOWAG č. 730863 (S2R-OC-IP5-03-2015)
- Zahájení projektu 1.11.2015
- Ukončení projektu 30.4.2019
- Rozpočet projektu 1 500 562,50 €
- Výzva S2R-OC-IP5-03-2015
Cíle projektu:
Cílem projektu je vývoj nových řešení v oblasti inteligentního monitorování stavu nákladních vozů a prediktivní údržby, která ve spojení s novou koncepcí lehkého vozu dokáží reagovat na současné výzvy v oblasti konkurenceschopnosti, přitažlivosti a udržitelnosti evropské železniční nákladní dopravy.
Projekt TrainLoc č. TIRSMD707 (TAČR program BETA)
- Zahájení projektu 1.8.2019
- Ukončení projektu 31.12.2021
- Rozpočet projektu 7 906 240,80 Kč
- Výzva TAČR program BETA 2
Cíle projektu:
Cílem projektu „TIRSMD707 Návrh a ověření podmínek pro nasazování bezpečných vlakových lokátorů na bázi GNSS systémů na české železniční síti“ je prověřit vliv železničního prostředí (technický aspekt) za účelem ověření podmínek a požadavků na nasazení systémů bezpečné lokalizace vlaků na trati s využitím satelitních navigačních systémů GNSS. Dále vytvořit postup testování kvality příjmu a míry rušení signálů GNSS na české železniční síti; se zohledněním související legislativních aspektů vč. mezinárodního prvku.
Projekt RegioHyt č. TO01000324 (TAČR program KAPPA)
- Zahájení projektu 1/2021
- Ukončení projektu 4/2024
- Rozpočet projektu 627 720 EUR
- Výzva TAČR program KAPPA (Program CZ RESEARCH Fondy EHP a Norska 2014-2021)
Cíle projektu:
Cílem projektu „TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.
RailEnergy
Cílem projektu je do roku 2020 snížit o 6 % spotřebu energie na evropských železnicích, hledat řešení vedoucí ke snížení energetické náročnosti železničních kolejových vozidel, infrastruktury a provozu (scénáře, modely, metodologie, simulace apod.). VUZ se účastní pracovní skupiny SP3 – "Trackside" zabývající se Energetickými úsporami vzniklými úpravou komponentů stávajících trakčních systémů a inovací trakčních systémů. Projekt probíhal od 9/2006 do konce roku 2010.
Cílem bylo uspořádání měření elektrických parametrů trakčního vedení a parametrů napájecí stanice na ZC Velim pro ověření funkce a přesnosti simulačního programu simulujícího tyto parametry. Výstupy z projektu se staly i obsahem Technical Recommendation – TechRec00_001Specification and verification of energy consumption for railway rolling stock, které bude podkladem návrhu EN. více na www.railenergy.org.